PRZYGOTOWUJEMY DO
EGZAMINU ÓSMOKLASISTY
OD 2006 DO EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
Kiedy zacząć?
Aby ósma klasa nie była męczarnią warto wyprostować wszelkie zaległości z przedmiotów egzaminacyjnych już w klasie siódmej. Z doświadczenia wiem, że w ósmej klasie nie jest łatwo, a jeżeli trzeba jeszcze nadrabiać zaległości, to będzie to bardzo trudny czas. Będzie po prostu fizycznie trudno.
Jeśli uczeń startuje bez zaległości np z czwórką na koniec siódmej klasy, przy odrobinie wysiłku i systematyczności może napisać egzamin na ponad 90%. Dla przypomnienia średnia krajowa w 2020 to 46%!
Poważne przygotowania do egzaminu ósmoklasisty z matematyki polecamy rozpocząć już we wrześniu. Wizja zbliżającego się egzaminu i potrzeba dobrych ocen do konkursu świadectw jest stresująca.
Warto zatem przycisnąć na początku roku, aby w grudniu wiedzieć, że umie się rozwiązać egzamin na 70-80%. Wtedy w drugiej połowie można skupić się na wyciąganiu ocen na piątki i szlifowaniu wiedzy na egzamin.
Jak wyglądają zajęcia?
Doskonale znamy specyfikę egzaminu ósmoklasisty. Niestety różni się od nieco do zadań rozwiązywanych codziennie w szkole. Jest to egzamin, który weryfikuje rozumienie matematyki. Jest w nim dużo pytań podchwytliwych, takich które łączą wiedzę z różnych działów oraz zwykłych zadań logicznych, gdzie nie ma konkretnej metody rozwiązania. Podczas naszych zajęć doprowadzamy do tego, że uczeń też rozumie tą specyfikę i czuje się pewnie.
Oto nasz wypracowany model działania, który skutkuje dobrym wynikiem na egzaminie ósmoklasisty z matematyki. Składa się on z trzech elementów:
Dążymy do modelu konsultacji – zajęcia to tłumaczenie nowych tematów, upewnianie się, że uczeń je rozumie, a następnie pomaganie w zadaniach, których uczeń nie umiał samodzielnie rozwiązać. Stawiamy na systematyczność, zaangażowanie i odpowiedzialność.
Zalecamy sprawdzony system pracy – w pierwszym semestrze zalecamy samodzielną pracę z kalendarzem ósmoklasisty, GWO. W drugim semestrze zalecamy rozwiązywanie dwóch zestawów zadań w tygodniu. Dla największej efektywności, na zajęciach skupiamy się na zadaniach sprawiających problemy i wyjaśnianiu
Upraszczamy matematykę – podczas pracy z uczniem zauważamy, które metody obliczeń lubi, a które sprawiają mu trudność. Do zadań na teście można podejść na wiele różnych sposobów. Pokazujemy, że wiele typów z teoretycznie różnych działów, można rozwiązać podobnymi metodami.
Oto jak wyglądają zajęcia na przestrzeni roku szkolnego:
Test umiejętności
Polega on zwyczajnie na rozwiązaniu zestawu egzaminacyjnego. Na jego podstawie obliczamy punkt wyjścia. Oczywiście uczeń nie jest w stanie rozwiązać całości, bo duża cześć pytań jest z zakresu klasy 8, ale wiemy jak uczeń ogólnie radzi sobie z czymś takim jak test, co już umie, a czego nie. Mamy też punkt odniesienia przy rozwiązywaniu kolejnych arkuszy.
Przypomnienie i ugruntowanie zagadnień z poprzednich lat
Sprawdzamy i przypominamy kluczowe zagadnienia z poprzednich lat jak: rozwiązywanie działań, równania, pierwiastki, metodologia rozwiązywania zadań z treścią, geometria, czytanie diagramów itp. Kluczowym jest mocne utrwalenie tej wiedzy. Nie przechodzimy dalej dopóki uczeń nie ma biegłości we wszystkim co powinien umieć do tej pory.
Wyprzedzenie materiału klasy 8
Naszą wypracowaną metodą, kluczową dla efektywnej nauki w klasie 8 jest wyprzedzanie materiału. Gdy wprowadzimy ucznia w podstawy danego tematu, to podczas lekcji w szkole uczeń jedynie go utrwala. Jest w stanie się udzielać i zdobywać oceny za aktywność, buduje pewność siebie. Czas na lekcji jest efektywnie wykorzystany!
Nasza metoda jest odwrotnością zwykłych korepetycji, które są potrzebne, bo uczeń nie rozumiał tłumaczenia na lekcji.
Doprowadzenie do perfekcji w prostych zadaniach
Na tym etapie znajdujemy razem miejsca, w których uczeń najczęściej się myli. Każdy uczeń ma jakieś indywidualne predyspozycje i miejsca, w których najczęściej popełnia błędy mimo, iż rozumie metodologię zadań. Np zapomina o nawiasach, zmianach znaku itp. Wskazujemy te miejsca, aby uczeń miał tego świadomość i szczególnie uważał na tych etapach. Celem jest eliminacja popełniania błędów w prostych zadaniach.
"Budowanie z klocków"
Gdy większość tematów jest opanowana, możemy przejść do “budowania z klocków” czyli rozwiązywania zadań, łączących wiedzę z różnych działów. Dajemy uczniowi zadanie i pytamy: “Z którymi działami matematyki Ci się ono kojarzy?”, “Jakie metody i wzory możemy tu wykorzystać? Wypisz wszystko, co przychodzi Ci do głowy i połącz puzzle!”. Chodzi o to, aby umieć korzystać z nabytej wiedzy, nie tylko w oczywistych zadaniach.
Zabawa matematyką
Kiedy nasz uczeń zaczyna rozwiązywać arkusze na poziomie 80-90% zaczynamy zabawy z matematyką. Sięgamy do zadań trudniejszych, często z podręczników z lat ’90 lub pytań z konkursów matematycznych. Wszystko po to, aby egzamin ósmoklasisty stał się wręcz banalny! W tym momencie uczymy bardziej akademickiego podejścia do rozwiązywania zadań, które systematyzuje pracę i pozwala zmagać się ze złożonymi problemami. Gdy uczeń dojdzie do tego etapu i czerpie z niego radość, jest już przekonany, że wybierze profil matematyczny.
Skorzystaj ze sprawdzonego modelu przygotowywania się do egzaminu ósmoklasisty, pod okiem doświadczonego korepetytora!